1. Uluslararası Sağlık Bilimleri ve Yaşam Kongresi, Burdur, Turkey, 2 - 05 May 2018, pp.109
.Giriş: Sağlık
profesyonellerinin tutumlarının, tedavi sonuçlarına etkisi olduğu ve hastaların
tutumlarına etki ettiği bilinmektedir. Bu durum özellikle bel ağrısının
tedavisinde önem kazanmaktadır çünkü bel ağrısında sağlık profesyonelinin
vereceği uygun önerilerin pozitif sonuçlarla korele olduğu gösterilmiştir.
2.Amaç: Dört
yıllık fizyoterapi eğitimi sırasında birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf
öğrencilerinin bel ağrısı ile ilgili tutum ve inanışları arasındaki
farklılıkları araştırmaktır.
3.Yöntem: Kesitsel
tipteki bu araştırmaya Dumlupınar Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Fizyoterapi
ve Rehabilitasyon Bölümünde eğitim gören 1. (n=112), 2. (n=119), 3. (n=88) ve
4. sınıf (n=95) öğrencileri dahil
edilmiştir. Araştırmanın Etik Onayı, Dumlupınar Üniversitesi
Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurul’undan alınmıştır. Araştırmaya katılmayı kabul eden öğrencilere
“Fizyoterapistlerin Bel Ağrısı İle İlgili Tutum Ve İnanışları Anketi
(PABS-PT-TR)” uygulanmıştır.
4.Bulgular: Tek yönlü varyans analizi sonucunda sınıfların
biyomedikal yönelim (p<0.001) ve biyopsikososyal yönelim (p<0.001) puan ortalamaları arasında anlamlı fark
olduğu bulundu. Tukey testi sonucuna göre, biyomedikal yönelim puan ortalamaları
arasındaki farkın 1.sınıf ile 4.sınıf (p=0.019), 2.sınıf ile 3.sınıf (p=0.001)
ve 2.sınıf ile 4.sınıf (p=0.000) arasındaki istatistiksel farktan kaynaklandığı
görüldü. Yine Tukey testi sonucuna göre biyopsikososyal yönelim puan
ortalamaları arasındaki farkın 1.sınıf ile 4.sınıf (p=0.021), 2.sınıf ile
3.sınıf (p=0.016) ve 2.sınıf ile 4.sınıf (p=0.000) arasındaki istatistiksel
farktan kaynaklandığı görüldü.
5.Tartışma ve Sonuç: Bu
araştırma dört yıllık fizyoterapi lisans eğitiminde öğrencilerin bel ağrısı
hakkındaki tutum ve inanışlarının nasıl geliştiğine dair bir fikir vermiştir.
Öğrencilerin klinik rehberlerle uyumlu olarak yetiştirilebilmesi ve kronik bel
ağrısı epidemisinde üzerlerine düşen görevi en iyi şekilde
gerçekleştirebilmeleri için biyopsikososyal yönelimler hakkında daha fazla bilgilendirilmeli,
klinik pratiklerinde bu uygulamalara daha fazla yer vermeleri sağlanmalıdır.
6.Anahtar Sözcükler: Bel ağrısı,
Tutum ve İnanışlar, Fizyoterapi, Öğrenci, Türkiye.