1.International and National Leadership in Nursing Congress, Eskişehir, Turkey, 28 - 29 November 2024, pp.238, (Summary Text)
Amaç: Bu çalışmanın amacı, küresel ve Türkiye bağlamında çevrimiçi ortamda toplumsal cinsiyet
eşitsizliği konusuna ilişkin arama eğilimlerini incelemektir.
Yöntem: Çalışma, infodemiyolojik bir analiz olup “Google Trends” platformu üzerinden Ekim 2019 ile
Ekim 2024 tarihleri arasında yapılan aramalar incelenmiştir. “Toplumsal cinsiyet eşitsizliği” ve “gender
equality” anahtar kelimeleri kullanılarak, Türkiye ve dünya genelindeki arama verileri
değerlendirilmiştir. Veriler, ilgili konular, arama sorguları, yıl ve şehir başlıkları altında sınıflandırılarak
analiz edilmiştir.
Bulgular: Türkiye'deki Google Trends verileri incelendiğinde, “toplumsal cinsiyet” ve “toplumsal
cinsiyet eşitsizliği” kavramlarının ne olduğu hakkında bir arayış olduğu, özellikle cinsiyet, cinsiyet
eşitsizliği, toplum, kadın ve toplumsal cinsiyet sosyolojisi temalarına ilişkin aramaların yoğunlaştığı
görülmüştür. Bu terimlerle ilişkili olarak kullanıcılar, “toplumsal cinsiyet nedir?”, “toplumsal cinsiyet
eşitsizliği nedir?” ve “toplumsal cinsiyet eşitliği nedir?” gibi soruları sorgulamıştır. Arama trendinin
yıllara göre düzensiz olduğu; ancak 2020 ve 2021 yıllarında arama hacminde artış yaşandığı ve en
yüksek arama hacimlerinin kış aylarında kaydedildiği tespit edilmiştir. Türkiye genelinde en yoğun
aramanın Kütahya ilinden yapıldığı belirlenmiştir. Küresel düzeyde ise en çok aranan terimin “gender
equality” olduğu; bu alanda öne çıkan ülkenin Fiji ve şehrin Suva olduğu görülmüştür. Türkiye ise
küresel sıralamada (n:253) 176. sırada yer almaktadır. Küresel arama kategorilerinde “gender” ve
“gender equality” terimlerinin sıkça kullanıldığı, kullanıcıların özellikle “gender equality today for a
sustainable tomorrow?”, “yearn for true gender equality?” ve “is gender equality important in terms
of roles at home?” gibi sorular üzerine odaklandığı tespit edilmiştir. Arama hacmindeki artışın özellikle
2022 ve 2023 yıllarında gerçekleştiği ve zirve noktasının ilkbahar aylarında olduğu belirlenmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Türkiye ve dünya genelinde “toplumsal cinsiyet eşitsizliği” ve “gender equality”
terimlerine yönelik çevrimiçi aramalarda dönemsel artış ve azalmalar olduğu gözlemlenmiştir. Bu
konulara yönelik ilginin Türkiye'de kış aylarında, küresel bağlamda ise ilkbahar aylarında yoğunlaştığı
belirlenmiştir. Türkiye’de özellikle “toplumsal cinsiyet” ve “toplumsal cinsiyet eşitsizliği” kavramlarının
anlamına dair arayışlar öne çıkarken, küresel düzeyde “gender equality” konusuna yönelik ilginin Fiji
gibi ülkelerde daha yoğun olduğu tespit edilmiştir. Bulgular, toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki
farkındalığın ülkeler ve bölgeler arasında farklılık gösterdiğini ve dijital platformlarda bu konuya giderek
artan bir ilgi olduğunu ortaya koymaktadır. Bu doğrultuda toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki
farkındalığı artırmak amacıyla dönemsel kampanyalar ve eğitim programları düzenlenmesi
önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Toplumsal cinsiyet eşitsizliği, google trendler, kadın