GENDER INEQUALITY IN A GLOBAL CONTEXT: QUESTIONS TO ASK WITH GOOGLE TRENDS DATA


Kalaycı Emek F., Öztürk T.

1.International and National Leadership in Nursing Congress, Eskişehir, Turkey, 28 - 29 November 2024, pp.238, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Eskişehir
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.238
  • Kütahya Health Sciences University Affiliated: Yes

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı, küresel ve Türkiye bağlamında çevrimiçi ortamda toplumsal cinsiyet

eşitsizliği konusuna ilişkin arama eğilimlerini incelemektir.

Yöntem: Çalışma, infodemiyolojik bir analiz olup “Google Trends” platformu üzerinden Ekim 2019 ile

Ekim 2024 tarihleri arasında yapılan aramalar incelenmiştir. “Toplumsal cinsiyet eşitsizliği” ve “gender

equality” anahtar kelimeleri kullanılarak, Türkiye ve dünya genelindeki arama verileri

değerlendirilmiştir. Veriler, ilgili konular, arama sorguları, yıl ve şehir başlıkları altında sınıflandırılarak

analiz edilmiştir.

Bulgular: Türkiye'deki Google Trends verileri incelendiğinde, “toplumsal cinsiyet” ve “toplumsal

cinsiyet eşitsizliği” kavramlarının ne olduğu hakkında bir arayış olduğu, özellikle cinsiyet, cinsiyet

eşitsizliği, toplum, kadın ve toplumsal cinsiyet sosyolojisi temalarına ilişkin aramaların yoğunlaştığı

görülmüştür. Bu terimlerle ilişkili olarak kullanıcılar, “toplumsal cinsiyet nedir?”, “toplumsal cinsiyet

eşitsizliği nedir?” ve “toplumsal cinsiyet eşitliği nedir?” gibi soruları sorgulamıştır. Arama trendinin

yıllara göre düzensiz olduğu; ancak 2020 ve 2021 yıllarında arama hacminde artış yaşandığı ve en

yüksek arama hacimlerinin kış aylarında kaydedildiği tespit edilmiştir. Türkiye genelinde en yoğun

aramanın Kütahya ilinden yapıldığı belirlenmiştir. Küresel düzeyde ise en çok aranan terimin “gender

equality” olduğu; bu alanda öne çıkan ülkenin Fiji ve şehrin Suva olduğu görülmüştür. Türkiye ise

küresel sıralamada (n:253) 176. sırada yer almaktadır. Küresel arama kategorilerinde “gender” ve

“gender equality” terimlerinin sıkça kullanıldığı, kullanıcıların özellikle “gender equality today for a

sustainable tomorrow?”, “yearn for true gender equality?” ve “is gender equality important in terms

of roles at home?” gibi sorular üzerine odaklandığı tespit edilmiştir. Arama hacmindeki artışın özellikle

2022 ve 2023 yıllarında gerçekleştiği ve zirve noktasının ilkbahar aylarında olduğu belirlenmiştir.

Sonuç ve Öneriler: Türkiye ve dünya genelinde “toplumsal cinsiyet eşitsizliği” ve “gender equality”

terimlerine yönelik çevrimiçi aramalarda dönemsel artış ve azalmalar olduğu gözlemlenmiştir. Bu

konulara yönelik ilginin Türkiye'de kış aylarında, küresel bağlamda ise ilkbahar aylarında yoğunlaştığı

belirlenmiştir. Türkiye’de özellikle “toplumsal cinsiyet” ve “toplumsal cinsiyet eşitsizliği” kavramlarının

anlamına dair arayışlar öne çıkarken, küresel düzeyde “gender equality” konusuna yönelik ilginin Fiji

gibi ülkelerde daha yoğun olduğu tespit edilmiştir. Bulgular, toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki

farkındalığın ülkeler ve bölgeler arasında farklılık gösterdiğini ve dijital platformlarda bu konuya giderek

artan bir ilgi olduğunu ortaya koymaktadır. Bu doğrultuda toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki

farkındalığı artırmak amacıyla dönemsel kampanyalar ve eğitim programları düzenlenmesi

önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Toplumsal cinsiyet eşitsizliği, google trendler, kadın