CHAID Algoritması ile Sağlık Hizmetlerinde Kalite, Mahremiyet ve Bilgi Alışverişi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Aydın Y. E., Keleş E., Kılıç U., Özdemir Oktay D., Özavcı Altıntaş S. D.

7th International Health Science and Life Congress, Burdur, Turkey, 09 March 2024, pp.1425-1435

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Burdur
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.1425-1435
  • Kütahya Health Sciences University Affiliated: Yes

Abstract

Background: The utilization of information technologies in healthcare is gradually increasing. However, more studies need to examine how these technologies impact service quality and privacy perception. Aim: This research aims to elucidate the relationship between health information exchange, information security, privacy, and service quality from the user's perspective. Methods: The data were collected between February and May 2019 through a structured questionnaire and face-to-face interviews. The study included 416 participants (250 women, 165 men; average age: 34.46±12.64) who received health care from independent pharmacies. Data were analyzed using the CHAID algorithm in the R Program. Results: By employing the CHAID algorithm, two primary groups emerged: The first group believes that health information technologies enhance service quality and provide support. However, the second group holds a negative attitude toward the impact of information technologies on service quality. In the branch-leaf relationship of the first group, it is indicated that health information technologies do not harm patient privacy, and the participants are knowledgeable about electronic health records. However, in the branch-leaf relationship of the second group with a negative attitude, the statements emphasize that the participants are aware of health information technologies and perceive these technologies as affecting privacy. Discussion and Conclusion: Familiarity with health information technologies and electronic health records significantly influences privacy concerns. Consequently, it would be appropriate to implement policies and strategies tailored to the specific target groups to enhance the perception of healthcare quality among users.

Arka Plan: Sağlık hizmetlerinde bilgi teknolojilerinin kullanımı giderek artmaktadır. Ancak bu teknolojilerin kullanımına bağlı olarak hizmet kalitesi ve mahremiyet algısı üzerindeki araştırmalar sınırlıdır. Amaç: Elinizdeki bu çalışma sağlık bilgi alışverişi, bilgi güvenliği ve mahremiyet ile hizmet kalitesi arasındaki ilişkiyi kullanıcı perspektifiyle açıklamaya çalışmaktadır. Method: Araştırma verileri, yüz yüze görüşmeler eşliğinde yapılandırılmış bir anket yöntemi ile Şubat-Mayıs 2019’da toplanmıştır. Kesitsel tipteki çalışmaya, serbest eczanelerden sağlık hizmeti alan 416 katılımcı (250 kadın, 165 erkek; ortalama yaş: 34,46±12,64) dahil edilmiştir. Araştırma verileri R Programında CHAID algoritması kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: CHAID algoritması sonucunda iki ana grup ortaya çıkmıştır: Birinci grup sağlık bilgi teknolojilerinin hizmet kalitesini arttırdığını düşünüp destek verirken; ikinci grup bilgi teknolojilerinin hizmet kalitesini iyileştirmediğine dair olumsuz bir tutum içerisindedir. Buna göre birinci gruptaki dal-yaprak ilişkisinde sağlık bilgi teknolojilerinin hasta mahremiyeti üzerinde olumsuz bir etkisinin olmadığı ve elektronik sağlık kayıtları hakkında bilgi sahibi olunduğu yer almaktadır. Buna karşın, olumsuz tutum belirten ikinci grubun dal-yaprak ilişkisinde sağlık bilgi teknolojilerinin farkında olunduğu ve bu teknolojilerinin mahremiyeti etkilediği ifadeleri ön plana çıkmıştır. Tartışma ve Sonuç: Sağlık bilgi teknolojilerine ve elektronik sağlık kayıtlarına aşina olmak mahremiyet kaygıları üzerinde etkilidir. Sonuç olarak, sağlık hizmeti kullanıcılarının kalite algısının artırılması yönünde ilgili hedef kitlelere uygun politika ve stratejilerin uygulanması yerinde olacaktır.