7th International Health Science and Life Congress, Burdur, Turkey, 09 March 2024, pp.1425-1435
Background: The utilization of information technologies
in healthcare is gradually increasing. However, more studies need to examine
how these technologies impact service quality and privacy perception. Aim: This research aims to elucidate the relationship between health
information exchange, information security, privacy, and service quality from
the user's perspective. Methods: The data were collected between February and
May 2019 through a structured questionnaire and face-to-face interviews. The
study included 416 participants (250 women, 165 men; average age: 34.46±12.64)
who received health care from independent pharmacies. Data were analyzed using
the CHAID algorithm in the R Program. Results: By employing the
CHAID algorithm, two primary groups emerged: The first group believes that
health information technologies enhance service quality and provide support.
However, the second group holds a negative attitude toward the impact of
information technologies on service quality. In the branch-leaf relationship of
the first group, it is indicated that health information technologies do not
harm patient privacy, and the participants are knowledgeable about electronic
health records. However, in the branch-leaf relationship of the second group
with a negative attitude, the statements emphasize that the participants are
aware of health information technologies and perceive these technologies as
affecting privacy. Discussion and
Conclusion: Familiarity with health
information technologies and electronic health records significantly influences
privacy concerns. Consequently, it would be appropriate to implement policies and
strategies tailored to the specific target groups to enhance the perception of
healthcare quality among users.
Arka
Plan: Sağlık
hizmetlerinde bilgi teknolojilerinin kullanımı giderek artmaktadır. Ancak bu
teknolojilerin kullanımına bağlı olarak hizmet kalitesi ve mahremiyet algısı
üzerindeki araştırmalar sınırlıdır. Amaç: Elinizdeki bu çalışma sağlık
bilgi alışverişi, bilgi güvenliği ve mahremiyet ile hizmet kalitesi arasındaki
ilişkiyi kullanıcı perspektifiyle açıklamaya çalışmaktadır. Method: Araştırma
verileri, yüz yüze görüşmeler eşliğinde yapılandırılmış bir anket yöntemi ile
Şubat-Mayıs 2019’da toplanmıştır. Kesitsel tipteki çalışmaya, serbest
eczanelerden sağlık hizmeti alan 416 katılımcı (250 kadın, 165 erkek; ortalama
yaş: 34,46±12,64) dahil edilmiştir. Araştırma verileri R Programında CHAID algoritması
kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: CHAID algoritması sonucunda
iki ana grup ortaya çıkmıştır: Birinci grup sağlık bilgi teknolojilerinin
hizmet kalitesini arttırdığını düşünüp destek verirken; ikinci grup bilgi
teknolojilerinin hizmet kalitesini iyileştirmediğine dair olumsuz bir tutum
içerisindedir. Buna göre birinci gruptaki dal-yaprak ilişkisinde sağlık bilgi
teknolojilerinin hasta mahremiyeti üzerinde olumsuz bir etkisinin olmadığı ve
elektronik sağlık kayıtları hakkında bilgi sahibi olunduğu yer almaktadır. Buna
karşın, olumsuz tutum belirten ikinci grubun dal-yaprak ilişkisinde sağlık
bilgi teknolojilerinin farkında olunduğu ve bu teknolojilerinin mahremiyeti
etkilediği ifadeleri ön plana çıkmıştır. Tartışma ve Sonuç: Sağlık bilgi
teknolojilerine ve elektronik sağlık kayıtlarına aşina olmak mahremiyet
kaygıları üzerinde etkilidir. Sonuç olarak, sağlık hizmeti kullanıcılarının
kalite algısının artırılması yönünde ilgili hedef kitlelere uygun politika ve
stratejilerin uygulanması yerinde olacaktır.