Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Dergisi, vol.2, no.1, pp.10-16, 2019 (Peer-Reviewed Journal)
Purpose: It has been known that health care professionals’ attitudes and beliefs
influence the beliefs of patients and treatment outcomes. This is important in
the treatment of low back pain because it has been shown that the appropriate
advice provided by the health care professional are correlated with positive
outcomes. This study was planned to investigate the differences between the
pain attitudes and beliefs of the first, second, third and fourth year
physiotherapy students during the four-year physiotherapy education.
Material and Methods: Participants were
recruited from year one, two, three and four of the undergraduate physiotherapy
degree programme within the School of Health Science at Dumlupinar University
in Turkey. The Turkish version of The Pain Attitudes and Beliefs
Scale for Physiotherapists (PABS-PT) used for assessing the attitudes and
beliefs of undergraduate students.
Results: The one-way ANOVA
indicated a statistically significant difference in biomedical and
biopsychosocial subscale between years (p<0.001). Post-hoc Tukey analysis
identified that there was a statistically significant differences in biomedical
subscale between year 1 and year 4 (p=0.019), between year 2 and year 3
(p=0.001) and between year 2 and year 4 (p=0.000). And also, there was a statistically
significant differences in biopsychosocial subscale between year 1 and year 4
(p=0.021), between year 2 and year 3 (p=0.016) and between year 2 and year 4
(p=0.000).
Conclusion: This study gave an idea of how undergaduate
physiotherapy students’ change their attitudes and beliefs about low back pain
over the course of undergaduate education. Students should be informed more
about biopsychosocial orientations so that they can be trained in accordance
with the evidence-based management guidelines and fulfill their role in low
back pain epidemic. In their clinical placement, practise of evidence-based
management should be increased.
Key Words: Back pain; Education; Physical Therapists; Attitude.
Amaç: Öğrencilerin fizyoterapi
eğitimi sırasında görmüş oldukları yaklaşımlar mezuniyet sonrası bel ağrısı
hakkındaki yönelimlerini etkilemektedir. Fizyoterapistlerin tutumları, tedavi
sonuçlarına ve hastaların davranışlarına etki etmektedir. Bu araştırma, dört yıllık fizyoterapi
eğitimi sırasında birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin bel
ağrısı ile ilgili tutum ve inanışları arasındaki farklılıkları incelemek
amacıyla planlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Bu araştırmaya
Dumlupınar Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Bölümünde eğitim gören 1. (n=112), 2. (n=119), 3. (n=88) ve 4. sınıf (n=95)
öğrencileri dahil edilmiştir. Araştırmaya katılmayı kabul eden öğrencilere
“Fizyoterapistlerin Bel Ağrısı İle İlgili Tutum ve İnanışları Anketi
(PABS-PT-TR)” uygulandı. Anketin alt dallarının puanları sınıf grupları
açısından tek yönlü varyans analizi testi kullanılarak karşılaştırıldı.
Bulgular: Tek yönlü varyans analizi
sonucunda sınıfların biyomedikal yönelim (p<0.001) ve biyopsikososyal
yönelim (p<0.001) puan ortalamaları arasında anlamlı fark olduğu bulundu.
Tukey testi sonucuna göre, biyomedikal yönelim puan ortalamaları arasındaki
farkın 1.sınıf ile 4.sınıf (p=0.019), 2.sınıf ile 3.sınıf (p=0.001) ve 2.sınıf
ile 4.sınıf (p=0.000) arasındaki istatistiksel farktan kaynaklandığı görüldü.
Yine Tukey testi sonucuna göre biyopsikososyal yönelim puan ortalamaları
arasındaki farkın 1.sınıf ile 4.sınıf (p=0.021), 2.sınıf ile 3.sınıf (p=0.016)
ve 2.sınıf ile 4.sınıf (p=0.000) arasındaki istatistiksel farktan kaynaklandığı
görüldü.
Sonuç: Dört yıllık fizyoterapi
lisans eğitimi alan öğrencilerin bel ağrısı hakkındaki tutum ve inanışlarının
bulundukları sınıfa göre değişiklik gösterdiği gözlenmiştir. Öğrencilerin
klinik rehberlerle uyumlu olarak yetiştirilebilmesi ve bel ağrısı epidemisinde üzerlerine
düşen görevi yerine getirebilmeleri için biyopsikososyal yönelimler hakkında
daha fazla bilgilendirilmeli, klinik pratiklerinde bu uygulamalara daha fazla
yer vermeleri sağlanmalıdır.
Anahtar kelimeler: Bel ağrısı; Eğitim; Fizyoterapistler; Tutum.