1. ULUSLARARASI HEMŞİRELİKTE YENİLİKÇİ YAKLAŞIMLAR KONGRESİ, Erzurum, Turkey, 20 - 22 June 2019, pp.407-410
ABSTRACT
Purpose: In this study, it is aimed to investigate the effect of
various variables on automatic negative thinking levels and
decision making strategies of nursing department 1st year
students.
Methods: The population of the descriptive study consisted of
128 students enrolled in the 1st class of the Nursing
Department of the Faculty of Health Sciences of Kütahya
University of Health Sciences in the fall semester of 2018-2019
academic year. Since all of those who agreed to participate in
the study were included in the study, no sample selection
method was used. The research was completed with 118
students (92%). Data were collected using the
Sociodemographic Information Form, Automatic Thoughts
Scale(ATS) and Decision Strategies Scale(DSS) prepared by the
researchers. Data were analyzed using SPSS 20.0.
Results: In the study, the Cronbach's alpha value of ATS was
found to be 0.95 and DSS was 0.70. The mean total score of the
students’ ATS was 61.79 ± 25.55 (min: 30, max: 150). In the
study, students who came to the nursing department
unintentionally, who expressed poor academic success, who
felt bad in physical and emotional terms, who did not like the
nursing profession and who had negative thoughts about the
profession were found to have higher ATS total score means,
and the difference was significant between the groups (p <
0.05). It was found that there was a significant positive
correlation between the ATS total score mean and internal
reactive and indecisive decision strategies.
Conclusion: In the study, it was found that the negative
automatic thoughts of the first year nursing students affect
their decision making. In order to make effective decisions, it
can be suggested to reveal negative automatic thoughts and to
plan education and consultancy programs to develop positive
thinking.
Key words: Nursing student, Negative automatic thought,
Decision strategies
ÖZET
Amaç: Bu araştırmanın amacı hemşirelik bölümü 1. sınıf
öğrencilerinin olumsuz otomatik düşüncelerinin bazı
değişkenler ve karar verme stratejileri ile ilişkisini belirlemektir.
Yöntem: Bu tanımlayıcı araştırmanın evrenini 2018-2019
eğitim-öğretim dönemi Güz yarıyılında Kütahya Sağlık Bilimleri
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü 1.
sınıfına kayıtlı 128 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmaya
katılmayı kabul eden evrenin tümü çalışma kapsamına alındığı
için herhangi bir örneklem seçimi yöntemine gidilmemiş,
araştırma 111 (%92) öğrenci ile tamamlanmıştır. Verilerin
toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanan Tanıtıcı
Bilgiler Formu, “Otomatik Düşünceler Ölçeği (ODÖ)” ve “Karar
Stratejileri Ölçeği (KSÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 20
paket programında yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmada ODÖ’nin cronbach alfa değeri 0.95,
KSÖ’nin ise 0.70 bulunmuştur. Öğrencilerin ODÖ toplam puan
ortalaması 61.79±25.55 (min:30, max:150) olarak
saptanmıştır. Araştırmada hemşirelik bölümünü istemeyerek
seçen, akademik başarı düzeyini kötü olarak ifade eden, fiziksel
ve emosyonel anlamda kendini kötü hisseden, hemşirelik
mesleğini sevmeyen ve mesleğe yönelik olumsuz düşüncelere
sahip olan öğrencilerin ODÖ toplam puan ortalamalarının daha
yüksek olduğu ve gruplar arasında farkın önemli olduğu
saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin ODÖ toplam puan
ortalamaları ile iç tepisel ve kararsız karar stratejileri arasında
pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Araştırmada hemşirelik 1. sınıf öğrencilerin olumsuz
otomatik düşüncelerinin karar vermelerini etkilediği
bulunmuştur. Öğrencilerin etkili kararlar alabilmesi için
olumsuz otomatik düşüncelerinin ortaya çıkartılması, pozitif
düşünme şeklinin geliştirilmesi için eğitim ve danışmanlık
programların planlanması önerilebilir.
Anahtar Kelimeler: Hemşirelik öğrencisi, Otomatik olumsuz
düşünce, Karar stratejisi