The aim of this study is to reveal the scientist images of preschool children. In the research, the basic qualitative research design, which is one of the qualitative research approaches, was used. The participants of the study consist of 259 preschool children in the 60-66 month group in 5 independent kindergartens in the 2018-2019 academic year affiliated to the Directorate of National Education in Kütahya. The data collection process of the study was carried out in 2 stages. In the first stage, 259 preschool children, who were selected according to the easily accessible situation sampling, had the picture of a scientist drawn. In the second stage, semi-structured interviews were conducted with 33 children who were selected according to the maximum variety among the children who drew pictures. Content analysis was used in the analysis of the data. As a result of the analysis, it was seen that the scientist images of girls and boys were close to each other. It has been determined that the images of scientists of children studying in the same class are similar to each other. Another remarkable result of the research is that, similar to the studies carried out in previous years, children have a stereotypical scientist image, but they also have different images from the stereotypical scientist image, especially with the effect of technology and the cartoons they watch.
Bu çalışmada okul öncesi dönem çocuklarının bilim insanı imajlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma temel nitel araştırma deseninde oluşturulmuştur. Çalışma Kütahya İlinde Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı 2018-2019 eğitim öğretim yılında eğitim gören 5 bağımsız anaokulunda 60-66 ay grubundaki 259 okul öncesi dönem çocuğu ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler 2 aşamada toplanmıştır. Birinci aşamada kolay ulaşılabilir durum örneklemesine göre seçilen 259 çocuğa bilim insanı resmi çizdirilmiştir. İkinci aşamada ise resim çizen çocuklar arasından maksimum çeşitliliğe göre seçilen 33 çocuk ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Analizlerin sonucunda kız ve erkek çocukların imajlarının benzerlikler taşıdığı görülmüştür. Araştırmanın diğer dikkat çekici sonucunda ise geçmiş yıllarda yapılan çalışmalara benzer olarak, çocukların kalıplaşmış bilim insanı imajına sahip oldukları ancak, özellikle teknoloji ve izledikleri çizgi filmlerin etkisiyle çocukların kalıplaşmış bilim insanı imajından farklı imajlara da sahip oldukları görülmüştür.