COMPARISON OF SLEEP HABITS AND QUALITY OF LIFE OF INTELLECTUALLY DISABLED CHILDREN WITH AND WITHOUT REGULAR PHYSICAL ACTIVITY


Güdek Seferoğlu E., Gürol A.

1. Uluslararası Hemşirelikte Yenilikçi Yaklaşımlar Kongresi, Erzurum, Turkey, 20 - 22 June 2019, vol.1, pp.291

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • Volume: 1
  • City: Erzurum
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.291
  • Kütahya Health Sciences University Affiliated: Yes

Abstract

ABSTRACT

Aim: This study was conducted to determine and compare sleep

habits and life qualities of mildly intellectually disabled children

who did or not perform regular physical activity.

Methods: The study, which is a descriptive and comparative

study, was completed at Kütahya Çinikent Special Education

Primary and Secondary Schools and special sports clubs with 126

children’s their care-givers between February and June 2017.

The data were collected by using the Information Form, CSHQ

and KIDSCREEN-27 and analyzed by using the SPSS package

program.

Results: The children with regular physical activity had lower

CSHQ total scores than the non-physical ones and KIDSCREEN-

27 total scores, physical activities and health, general mood and

your child’s feeling, family and your child’s free time, school and

learning sub-dimension averages of these children were found

higher. Differences between the two groups with respect to

these scores were found significant. It was found that the

children who did not have regular physical activity with sleep

problem had a lower score in KIDSCREEN-27 and its subscales.

Differences between the two groups with respect to general

mood and your child’s feeling, friends, school and learning subdimension

averages were also found statistically significant

(p<0.05).

Conclusion: According to our findings, it has been found out that

children with mild intellectual disability who had regular

physical activity experience fewer sleep problems and have

higher quality of life. In this vein, it is suggested that nurses

enhance the life qualities of mentally disabled children by

implementing appropriate initiatives and ways of informing.

Key words: Intellectually disabled child, nurse, life quality,

regular physical activity, sleep

ÖZET

Amaç: Bu çalışmanın amacı düzenli fiziksel aktivite yapan ve

yapmayan hafif düzeydeki zihinsel engelli çocukların uyku

alışkanlıklarını ve yaşam kalitelerini belirlemek ve

karşılaştırmaktır.

Yöntem: Tanımlayıcı ve karşılaştırmalı türden olan araştırma,

Kütahya Çinikent Özel Eğitim İlk ve Ortaokulu ile özel spor

kulüplerinde, Şubat-Haziran 2017 tarihleri arasında 126

çocuğun bakım vericisi ile tamamlandı. Veriler; Bilgi Formu,

ÇUAA ve KIDSCREEN-27 kullanılarak toplandı ve SPSS paket

programında analiz edildi.

Bulgular: Düzenli fiziksel aktivite yapan çocukların, düzenli

fiziksel aktivite yapmayanlara göre ÇUAA toplam puan

ortalamalarının daha düşük ve KIDSCREEN-27 toplam puan,

bedensel aktiviteler ve sağlık, genel duygulanım ve çocuğunuzun

duyguları, aile ve boş zaman, okul ve öğrenme alt boyutu puan

ortalamalarının daha yüksek olduğu ve aralarındaki farkın da

istatistiksel olarak anlamlı olduğu görüldü. Düzenli fiziksel

aktivite yapmayan çocuklardan uyku problemi yaşayanların

KIDSCREEN-27 ve alt boyutlarından daha düşük puan aldıkları;

genel duygulanım ve çocuğunuzun duyguları, arkadaşlar, okul

ve öğrenme alt boyutu puan ortalamaları arasındaki farkın

istatistiksel olarak anlamlı olduğu tespit edildi (p<0.05).

Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre, düzenli fiziksel aktivite

yapan hafif zihinsel engelli çocukların daha az uyku problemi

yaşadıkları ve yaşam kalitelerinin daha yüksek olduğu belirlendi.

Bu doğrultuda hemşirelerin uygun girişimler ve bilgilendirme ile

engelli çocukların yaşam kalitelerini desteklemeleri

önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Düzenli fiziksel aktivite, hemşire, uyku,

yaşam kalitesi, zihinsel engelli çocuk.