1. Uluslararası Hemşirelikte Yenilikçi Yaklaşımlar Kongresi, Erzurum, Turkey, 20 - 22 June 2019, vol.1, pp.291
ABSTRACT
Aim: This study was conducted to determine and compare sleep
habits and life qualities of mildly intellectually disabled children
who did or not perform regular physical activity.
Methods: The study, which is a descriptive and comparative
study, was completed at Kütahya Çinikent Special Education
Primary and Secondary Schools and special sports clubs with 126
children’s their care-givers between February and June 2017.
The data were collected by using the Information Form, CSHQ
and KIDSCREEN-27 and analyzed by using the SPSS package
program.
Results: The children with regular physical activity had lower
CSHQ total scores than the non-physical ones and KIDSCREEN-
27 total scores, physical activities and health, general mood and
your child’s feeling, family and your child’s free time, school and
learning sub-dimension averages of these children were found
higher. Differences between the two groups with respect to
these scores were found significant. It was found that the
children who did not have regular physical activity with sleep
problem had a lower score in KIDSCREEN-27 and its subscales.
Differences between the two groups with respect to general
mood and your child’s feeling, friends, school and learning subdimension
averages were also found statistically significant
(p<0.05).
Conclusion: According to our findings, it has been found out that
children with mild intellectual disability who had regular
physical activity experience fewer sleep problems and have
higher quality of life. In this vein, it is suggested that nurses
enhance the life qualities of mentally disabled children by
implementing appropriate initiatives and ways of informing.
Key words: Intellectually disabled child, nurse, life quality,
regular physical activity, sleep
ÖZET
Amaç: Bu çalışmanın amacı düzenli fiziksel aktivite yapan ve
yapmayan hafif düzeydeki zihinsel engelli çocukların uyku
alışkanlıklarını ve yaşam kalitelerini belirlemek ve
karşılaştırmaktır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve karşılaştırmalı türden olan araştırma,
Kütahya Çinikent Özel Eğitim İlk ve Ortaokulu ile özel spor
kulüplerinde, Şubat-Haziran 2017 tarihleri arasında 126
çocuğun bakım vericisi ile tamamlandı. Veriler; Bilgi Formu,
ÇUAA ve KIDSCREEN-27 kullanılarak toplandı ve SPSS paket
programında analiz edildi.
Bulgular: Düzenli fiziksel aktivite yapan çocukların, düzenli
fiziksel aktivite yapmayanlara göre ÇUAA toplam puan
ortalamalarının daha düşük ve KIDSCREEN-27 toplam puan,
bedensel aktiviteler ve sağlık, genel duygulanım ve çocuğunuzun
duyguları, aile ve boş zaman, okul ve öğrenme alt boyutu puan
ortalamalarının daha yüksek olduğu ve aralarındaki farkın da
istatistiksel olarak anlamlı olduğu görüldü. Düzenli fiziksel
aktivite yapmayan çocuklardan uyku problemi yaşayanların
KIDSCREEN-27 ve alt boyutlarından daha düşük puan aldıkları;
genel duygulanım ve çocuğunuzun duyguları, arkadaşlar, okul
ve öğrenme alt boyutu puan ortalamaları arasındaki farkın
istatistiksel olarak anlamlı olduğu tespit edildi (p<0.05).
Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre, düzenli fiziksel aktivite
yapan hafif zihinsel engelli çocukların daha az uyku problemi
yaşadıkları ve yaşam kalitelerinin daha yüksek olduğu belirlendi.
Bu doğrultuda hemşirelerin uygun girişimler ve bilgilendirme ile
engelli çocukların yaşam kalitelerini desteklemeleri
önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Düzenli fiziksel aktivite, hemşire, uyku,
yaşam kalitesi, zihinsel engelli çocuk.