I. SEMPOZYUMU (I. International Symposium of Academic Studies on Education and Culture) ULUSLARARASI EĞİTİMDE VE KÜLTÜRDE AKADEMİK ÇALIŞMALAR SEMPOZYUMU, Mersin, Turkey, 13 - 15 September 2018, pp.534-543
Özet
Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi, son yirmi yılda büyük bir ivme kazanmıştır. Türkçe, günümüzde hem yurt
içinde hem de yurt dışında yabancı dil olarak öğretilmektedir. Bu süreçte, “Nasıl bir Türkçe eğitimi?” sorusu
önem kazanmaktadır. Bu soru, yöntem konusuyla yakından ilgilidir. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde
bugüne kadar birçok yöntem ele alınmıştır. Birçok çalışmada, yöntemlerin önemi ve etkisi araştırılmıştır. Bu
bağlamda yabancı dil öğretiminde ele alınması gereken yöntemlerden biri de sözcüksel yaklaşımdır. Sözcüksel
yaklaşım, dil bilgisinin sözcük öbeklerinden oluştuğunu varsaymaktadır. Bu yaklaşıma göre sözcükler yalnız
başına değil, eşdizimsel birliktelikleriyle beraber öğretilmelidir. Sözcüksel yaklaşıma göre tek başına dilbilgisi
veya tek başına sözcük öğretimi eksiktir. Önemli olan, günlük hayatta kullanılan sözcüklerin öğretilmesidir.
Eşdizimlilik de sözcüksel yaklaşımın en önemli alt ögesidir.
Bu çalışmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde sözcüksel yaklaşım ve eşdizimsel sözcük
öğretiminin önemini ortaya koymaktır. Çalışmanın bir diğer amacı, eşdizimsel sözcük öğretimine örnek
sunmaktır. Bu amaçla A1 düzeyinde çalışma kâğıtları hazırlanmıştır. Çalışmada, ilk olarak yabancı dil
öğretiminde “yöntem sonrası dönem” konusu ele alınmıştır Ardından sözcüksel yaklaşımın temel argümanları
açıklanmıştır. Daha sonra eşdizimlilik kavramı tanımlanmıştır. Son olarak A1 düzeyindeki çalışma kâğıtları
tartışmaya sunulmuştur. Bu çalışmanın, sözcük öğretiminde öğretmenlere yeni bakış açıları kazandıracağı
düşünülmektedir. Ayrıca bu çalışma, betimsel ve deneysel çalışmalar için de bir hazırlık niteliği taşımaktadır.
Anahtar Sözcükler: Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Sözcüksel Yaklaşım, Eşdizimsel Sözcük Öğretimi.