Development of a new test battery to assess selective auditory attention for the Turkish pediatric population


Kadıhanoğlu S., Ünal Y., Özer B., Türkyılmaz M. D.

International Pediatric Audiology Congress (IPAC), İstanbul, Turkey, 4 - 06 April 2025, pp.51-91, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • Doi Number: 10.17430/jhs/203339
  • City: İstanbul
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.51-91
  • Kütahya Health Sciences University Affiliated: Yes

Abstract

Introduction: Selective auditory attention is the ability of an individual to consciously distinguish and focus on a specific sound or speech from a variety of sounds in their environment. This is an important cognitive process, especially in noisy environments or when there are multiple sound sources. This ability allows an individual to determine which sound information to prioritize and is one of the basic components of the auditory processing process. Selective auditory attention plays a critical role, especially in speech comprehension, language development, and academic success.

Aim: For school-aged children, it is critical to select important information and ignore the distractors, and it is the main precondition for learning. Therefore, tests that evaluate selective auditory attention are an important tool for supporting language development and shaping educational programs, especially in children. The aim of this study was to develop a test battery that behaviorally assesses selective auditory attention in children.

Material and methods: The behavioral oddball paradigm was adopted for selective auditory attention and male and female voices were used. 200 monosyllabic words were selected for both female and male voices and some words were determined as deviant stimuli (at a rate of 10%). A total of 40 words, 20 for female and male voices, were determined as a deviant stimulation. The semitone thresholds of deviant words were increased to +3. Deviant words were presented at different times for both female and male voices. The participant was asked to respond only when there was a change in the frequency of the male voice. The results were determined as a percentage depending on the number of correctly guessed words. Editing of the recorded material was done using Audacity.

Results: Selective auditory attention scores were obtained as 82 ± 5.70% in the spatially separated condition.

Conclusions: This selective auditory attention test is an effective and reliable test battery that can be performed in a short time, especially on children aged 6–12.

Keywords: auditory attention • spatial hearing • pediatric audiology

Giriş: Seçici işitsel dikkat, bir bireyin çevresindeki çeşitli seslerden belirli bir sesi veya konuşmayı bilinçli olarak ayırt etme ve odaklanma yeteneğidir. Bu, özellikle gürültülü ortamlarda veya birden fazla ses kaynağı olduğunda önemli bir bilişsel süreçtir. Bu yetenek, bir bireyin hangi ses bilgisine öncelik vereceğini belirlemesini sağlar ve işitsel işleme sürecinin temel bileşenlerinden biridir. Seçici işitsel dikkat, özellikle konuşma anlama, dil gelişimi ve akademik başarıda kritik bir rol oynar.

Amaç: Okul çağındaki çocuklar için önemli bilgileri seçmek ve dikkat dağıtıcı unsurları görmezden gelmek kritik öneme sahiptir ve öğrenmenin temel ön koşuludur. Bu nedenle, seçici işitsel dikkati değerlendiren testler, özellikle çocuklarda dil gelişimini desteklemek ve eğitim programlarını şekillendirmek için önemli bir araçtır. Bu çalışmanın amacı, çocuklarda seçici işitsel dikkati davranışsal olarak değerlendiren bir test bataryası geliştirmekti.

Materyal ve method: Seçici işitsel dikkat için davranışsal oddball paradigma benimsendi ve erkek ve kadın sesleri kullanıldı. Hem kadın hem de erkek sesleri için 200 tek heceli kelime seçildi ve bazı kelimeler deviant uyaranlar olarak belirlendi (%10 oranında). 20'si kadın ve erkek sesleri için olmak üzere toplam 40 kelime deviant uyaran olarak belirlendi. Deviant kelimelerin yarı ton eşikleri +3'e çıkarıldı. Deviant kelimeler hem kadın hem de erkek sesleri için farklı zamanlarda sunuldu. Katılımcıdan yalnızca erkek sesinin frekansında bir değişiklik olduğunda yanıt vermesi istendi. Sonuçlar doğru tahmin edilen kelime sayısına bağlı olarak yüzde olarak belirlendi. Kaydedilen materyalin düzenlenmesi Audacity kullanılarak yapıldı.

Bulgular: Seçici işitsel dikkat puanları, uzamsal olarak ayrılmış durumda %82 ± 5,70 olarak elde edildi.

Sonuçlar: Bu seçici işitsel dikkat testi, özellikle 6-12 yaş arası çocuklarda kısa sürede gerçekleştirilebilen etkili ve güvenilir bir test bataryasıdır.

Anahtar kelimeler: işitsel dikkat • uzamsal işitme • pediatrik odyoloji