Smyrna Tıp Dergisi, vol.10, no.2, pp.31-38, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Objective: The aim of the study is to determine the frequency of postgraduate training of healthcare workers and
some factors that affect them.
Material and Methods: This cross-sectional study was conducted in 176 healthcare workers identified by the
systematic random method in the Provincial Health Directorate of Düzce and its affiliated units.
Results: While 4.5% (n:8) of the participants completed the postgraduate education, 1.7% (n:3) of the
postgraduate education continued. 36.9% (n:65) of the participants are planning to do postgraduate training.
There were no significant difference between the groups in terms of gender, marital status, occupation,
institution/department, income status (p:0.05). There was no relationship between the degree of graduate
education and the occupational satisfaction score (p:0.18). When compared to having an administrator or an
employee in the institution where he / she was studying the post graduate education (p:0.02).
Conclusion: The post-graduate frequency is %6.2 in this study. The reason for not having a degree most often is
the lack of time and intensive work and the reasons for having one are specialization in the professional field and
promotion.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, sağlık çalışanlarının lisansüstü eğitim sıklığını saptamak ve etkileyen bazı
faktörleri belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Bu kesitsel tipte araştırma Düzce İl Sağlık Müdürlüğü ve bağlı birimlerinde çalışan ve
sistematik rastgele yöntemle belirlenen 176 sağlık çalışanında uygulanmıştır.
Bulgular: Katımcıların %4,5’i (n:8) lisansüstü eğitimi bitirmişken, %1,7’si (n.3) lisansüstü eğitime devam
etmektedir. Lisansüstü eğitim yapmayı düşünen %36,9 (n.65)’dur. Lisansüstü eğitim yapma durumu cinsiyet,
medeni durum, meslek, çalıştığı kurum/bölüm, gelir durumu ile karşılaştırıldığında gruplar arasında fark
bulunmamıştır (p>0,05). Lisansüstü eğitim yapma durumu ile mesleki doyum puanı arasında ilişki
bulunmamıştır (p:0,18). Lisansüstü eğitim yapma durumu çalıştığı kurumda yönetici veya çalışan olarak görev
yapması ile karşılaştırıldığında gruplar arasında istatistiksel anlamlı fark bulunmuştur ( p:0,02).
Sonuç: Lisansüstü eğitim sıklığı bu çalışmada %6,2’dir. En sık lisansüstü eğitim yapma sebebi mesleki alanında
uzmanlaşma ve görevde yükselme iken yapmama sebebi zaman yetersizliği ve yoğun çalışmadır.