Klinik Psikiyatri Dergisi, vol.13, no.2, pp.65-76, 2010 (Peer-Reviewed Journal)
Amaç: Araþtýrma, Ýzmir Asker Hastanesi psikiyatri polikliniðine baþvurup muayene olan ve "nevrotik kiþilik özelliði zemininde orta düzeyde yaygýn anksiyete bozukluðu"
tanýsý alan bireylere verilen psikoeðitimin tedavideki
etkinliðini incelemek amacýyla yapýlmýþtýr. Yöntem:
Psikiyatri polikliniðine Mart-Nisan 2009 arasýnda baþvuran hastalar araþtýrmanýn evrenini, yaþ, eðitim durumu,
meslek ve daha önce yaygýn anksiyete bozukluðu tanýsý
almayan hastalar (30 kontrol 30 deney grubu toplam 60
kiþi) örneklemi oluþturmuþtur. Araþtýrma, öntest-sontest
kontrol gruplu araþtýrma modeline göre desenlenmiþ yarý
deneysel bir çalýþma olarak yapýlmýþtýr. Veriler, 13 sorudan oluþan Tanýtýcý Bilgi Formu, Spielberger SürekliDurumluk Kaygý Envanteri ve Psikoeðitim Sonrasý
Deðerlendirme Formu kullanýlarak toplanmýþtýr. Deney
grubundaki bireylerin anksiyete düzeyleri belirlenerek
psikoeðitim programýna alýnmýþtýr. Eðitimler sonunda
ilacý önerildiði gibi kullanýp kullanmama, ilacý býrakýp
býrakmama durumu, ilaç yan etkileri ile ilgili yaþadýðý
sýkýntýlar ve iþlevselliði yüzyüze görüþme yöntemiyle
doldurulan formla deðerlendirilmiþtir. Verilerin analizinde sayý ve yüzde analizleri ile Independent t testi, kikare testleri, Paired Simple T test kullanýlmýþtýr. Bulgular:
Deney grubuna verilen psikoeðitimin bireylerinx ilaca
devam etme durumlarýný arttýrdýðý, ilacý býrakmalarýný
engellemeye yardýmcý olduðu ve durumluluk-süreklilik
anksiyete düzeylerini düþürdüðü görülmüþtür. Sonuç:
Eðitim içerikleri ile durumluluk ve süreklilik anksiyete
düzeyi birlikte deðerlendirildiðinde ikinci oturumda verilen bireyin hastalýðýna yönelik içgörü kazandýrmaya
yönelik eðitimden hastalarýn daha çok fayda gördüðü
deðerlendirilmiþtir.
Anahtar Sözcükler: Anksiyete, psikiyatri hemþireliði,
psikoeðitim.