SAMSUN’DA MEDİKAL TURİZM HİZMETİ VEREN SAĞLIK KURUMLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIM DÜZEYLERİ: İNSTAGRAM ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Demir Y., Dağ E., Baştürk A., Oruç Karakuş P.

6. ULUSLARARASI 16. ULUSAL SAĞLIK VE HASTANE İDARESİ KONGRESİ, Konya, Turkey, 12 - 14 October 2023, pp.1111

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Konya
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.1111
  • Kütahya Health Sciences University Affiliated: Yes

Abstract

Medikal turizm endüstrisi son on yılda büyük ölçüde büyüme kaydetmiştir. Sosyal medyanın hem turistler hem de turizm sağlayıcılar için etkili bir iletişim kanalı olarak algılanmasına rağmen, sosyal medyanın medikal turizm pazarlaması için nasıl kullanıldığına dair yapılan çalışmalar nadirdir. Bu nedenle keşfedici türdeki bu çalışmanın temel amacı, Samsun’da medikal turizm hizmeti veren sağlık kuruluşlarının popüler sosyal medya platformlarından Instagram’ı kullanma düzeylerinin incelenmesidir. Bu amaçla 15 Mayıs 2023 tarihi itibariyle Samsun’ da sağlık turizmi yetki belgesine sahip 18 sağlık kuruluşu incelendi. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanıldı. İçerik analizi sosyal medya kullanımı ve içeriğini analiz etmede yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada içerik analizi katılım, etkileşim, yakınlık, etkileme, anlama ve etkililik kategorileri temel alınarak sağlık kuruluşlarının Instagram sayfaları incelendi. Çalışmaya alınan sağlık kurumlarından 2 tanesi tıp merkezi, 7 tanesi özel muayenehane, 7 tanesi özel hastane ve 2 tanesi ağız ve diş sağlığı polikliniğidir. Yapılan içerik analizi sonuçlarına göre; 9 sağlık kurumunun 10001-50000 arasında takipçisi bulunurken, 1 sağlık kurumunun 100001’ den fazla takipçisi bulunmaktadır. 3 sağlık kurumu her gün paylaşım yaparken, 13 sağlık kurumu günlük- hatalık paylaşımlar yapmaktadır. Tüm sağlık kurumları hem resmi internet sitesine bağlantı vermekte hem de diğer sosyal medya hesaplarına bağlantı vermektedir. Tüm sağlık kurumları hasta yorumlarına izin vermektedir. Ancak sadece 10 sağlık kurumu çevrimiçi randevu vermektedir. Tüm sağlık kurumları hesaplarında fotoğraf ve video paylaşımı yapmaktadırlar. Fotoğraf ve video beğenileri takipçi sayısı ile orantılı olarak değişmektedir. Tüm hesaplarda dini, resmi ve özel gün paylaşımları yapılmaktadır. Aynı zamanda bazı hesaplarda hikâye ve reels video paylaşımları yapılmaktadır. Ancak hiçbir hesapta özel günler için veya grup indirimi ile ilgili bir paylaşım bulunmamaktadır. Yalnızca bir hesapta farklı iki dilde yayın yapılmaktadır. Özellikle muayenehane hesaplarında hekimler tarafından sürekli bilgilendirme yapılmaktadır. Aynı zamanda tüm hesaplarda öne çıkan videoların daha sonra izlenebilmesi için Instagram’ın “öne çıkanlar” özelliği kullanılmaktadır. Her sağlık kurumunun sağlık turizmi yetki belgesi olmasına rağmen çok az sayıda paylaşımda yabancı dilde yayın yapıldığı görülmektedir. Ayrıca hem sosyal medyada hem de bağlantı verilen resmi internet sitelerinde medikal turizm ile ilgili bilgilendirme çok az sayıdadır. Bir tıp merkezi, bir özel hastane ve bir muayenehane hesabında medikal turistlere yapılan işlemler sonrası paylaşımlara ve hasta yorumlarına sık rastlanılmıştır. Sağlık hizmetlerinin doğası gereği insanlar kurumlardan çok hastalığa ve hastalarına şifa verecek hekimi araştırma eğilimindedirler. Bu nedenle sağlık kurumlarının hekim tanıtımlarına ve yaptıkları işlemlere daha çok önem vermeleri gerektiği önerilebilir.