6. ULUSLARARASI 16. ULUSAL SAĞLIK VE HASTANE İDARESİ KONGRESİ, Konya, Turkey, 12 - 14 October 2023, pp.1111
Medikal turizm endüstrisi son on
yılda büyük ölçüde büyüme kaydetmiştir. Sosyal medyanın hem turistler hem de
turizm sağlayıcılar için etkili bir iletişim kanalı olarak algılanmasına
rağmen, sosyal medyanın medikal turizm pazarlaması için nasıl kullanıldığına
dair yapılan çalışmalar nadirdir. Bu nedenle keşfedici
türdeki bu çalışmanın temel amacı, Samsun’da medikal turizm hizmeti veren
sağlık kuruluşlarının popüler sosyal medya platformlarından Instagram’ı
kullanma düzeylerinin incelenmesidir. Bu amaçla 15 Mayıs 2023 tarihi itibariyle
Samsun’ da sağlık turizmi yetki belgesine sahip 18 sağlık kuruluşu incelendi.
Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanıldı. İçerik
analizi sosyal medya kullanımı ve içeriğini analiz etmede yaygın olarak
kullanılmaktadır. Bu çalışmada içerik analizi katılım, etkileşim, yakınlık,
etkileme, anlama ve etkililik kategorileri temel alınarak sağlık kuruluşlarının
Instagram sayfaları incelendi. Çalışmaya alınan sağlık
kurumlarından 2 tanesi tıp merkezi, 7 tanesi özel muayenehane, 7 tanesi özel
hastane ve 2 tanesi ağız ve diş sağlığı polikliniğidir. Yapılan içerik analizi sonuçlarına göre; 9 sağlık kurumunun
10001-50000 arasında takipçisi bulunurken, 1 sağlık kurumunun 100001’ den fazla takipçisi bulunmaktadır. 3 sağlık kurumu
her gün paylaşım yaparken, 13 sağlık kurumu günlük- hatalık paylaşımlar
yapmaktadır. Tüm sağlık kurumları hem resmi internet sitesine bağlantı vermekte
hem de diğer sosyal medya hesaplarına bağlantı vermektedir. Tüm sağlık
kurumları hasta yorumlarına izin vermektedir. Ancak sadece 10 sağlık kurumu
çevrimiçi randevu vermektedir. Tüm sağlık kurumları hesaplarında fotoğraf ve
video paylaşımı yapmaktadırlar. Fotoğraf ve video beğenileri takipçi sayısı ile
orantılı olarak değişmektedir. Tüm hesaplarda dini, resmi ve özel gün
paylaşımları yapılmaktadır. Aynı zamanda bazı hesaplarda hikâye ve reels video
paylaşımları yapılmaktadır. Ancak hiçbir hesapta özel günler için veya grup
indirimi ile ilgili bir paylaşım bulunmamaktadır. Yalnızca bir hesapta farklı
iki dilde yayın yapılmaktadır. Özellikle muayenehane hesaplarında hekimler
tarafından sürekli bilgilendirme yapılmaktadır. Aynı zamanda tüm hesaplarda öne
çıkan videoların daha sonra izlenebilmesi için Instagram’ın “öne çıkanlar” özelliği kullanılmaktadır.
Her sağlık kurumunun sağlık turizmi yetki belgesi olmasına rağmen çok az sayıda
paylaşımda yabancı dilde yayın yapıldığı görülmektedir. Ayrıca hem sosyal
medyada hem de bağlantı verilen resmi internet sitelerinde medikal turizm ile
ilgili bilgilendirme çok az sayıdadır. Bir tıp merkezi, bir özel hastane ve bir
muayenehane hesabında medikal turistlere yapılan işlemler sonrası paylaşımlara
ve hasta yorumlarına sık rastlanılmıştır. Sağlık
hizmetlerinin doğası gereği insanlar kurumlardan çok hastalığa ve hastalarına
şifa verecek hekimi araştırma eğilimindedirler. Bu nedenle sağlık kurumlarının
hekim tanıtımlarına ve yaptıkları işlemlere daha çok önem vermeleri gerektiği
önerilebilir.