11. Ege Pediatri ve 7. Ege Pediatri Hemşireliği Kongresi, İzmir, Turkey, 18 - 20 December 2019, pp.35
Bu araştırmanın amacı Türkiye’de hemşirelik alanında engelli çocuklar üzerine hazırlanan
lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. 2000-2019 yılları içerisinde
hazırlanmış tezlerin olabildiğince tam ve dikkatli bir şekilde incelenmesini amaçlayan bu
araştırmada, tarama modelinde betimsel araştırma deseni tercih edilmiştir. Söz konusu tezler
incelenirken nitel veri toplama yöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılmıştır.
Çalışmanın evrenini 2000-2019 yılları arasında hemşirelik alanında engelli çocuklar üzerine
hazırlanmış tezler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi amaçsal örnekleme stratejilerinden
biri olan ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Bu araştırmada ölçüt; tezlerin 2000-2019 yılları
arasında yapılmış olması ve Yükseköğretim Kurulu Tez Dokümantasyon Merkezi’nde kayıtlı
olmalarıdır. Araştırma kapsamında 46 yüksek lisans ve 11 doktora tezi olmak üzere toplam 57
tez incelenmiştir. Araştırma sonucunda; 24 farklı üniversiteden toplam 61 tezin yürütüldüğü,
tezlerin büyük çoğunluğunun 2012, 2017 ve 2018 yıllarında hazırlandığı, tezlerin en fazla
Atatürk Üniversitesi, Marmara Üniversitesi ve Erciyes Üniversitesinde hazırlandığı ve tezlerin
28 farklı ilde yürütüldüğü, en sık ise Ankara, İzmir ve İstanbul illerinde yürütüldüğü
belirlenmiştir. Tezlerde sıklıkla araştırma türünün tanımlayıcı olduğu, en fazla örneklem grubu
olarak ebeveynlerin alındığı, tezlere konu edilen yetersizlik türünün en çok zihinsel yetersizliği
olan çocuklar olduğu ve en sık olarak çocuk ve ailenin psikososyal durumlarıyla ilgili
çalışmaların planlandığı saptanmıştır.
ANAHTAR KELİMELER: Engelli çocuk, hemşirelik, lisansüstü tezler