Knowledge, Attitudes and Behaviours of University Students on Traditional and Complementary Medicine Practices; the Case of Alanya: A Cross-Sectional Study


Creative Commons License

SARIKAN İ., DAĞ E., ÖZPINAR S.

Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Dergisi, vol.7, no.2, pp.180-188, 2024 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

ABS TRACT Objective: Traditional and complementary medicine (T&CM) practices are ancient methods that support modern methods and contribute to protecting and improving people’s health. The study aimed to determine university students’ knowledge, attitudes and behaviours about T&CM practices and their determinants. Material and Methods: The study was cross-sectional. Research data were collected between 01.11.2022/31.12.2022. The study population consists of undergraduate students studying at Alanya Alaaddin Keykubat University in the 2021-2022 academic year (n=11,975). It was aimed to reach 760 students in total. Data were collected in three forms: A socio-demographic questionnaire form, a knowledge and experience form about T&CM applications, and a T&CM Attitude Scale. Results: The mean age of the participants was 20.98±1.76 years (minimum: 18-maximum: 29), and 57.9% (n=440) were over 20 years old. 62% (n=471) of the participants were female. Of the research group, 48.8% (n=371) stated that they had no knowledge about T&CM applications, 42.5% (n=323) stated that they had some knowledge, and 8.7% (n=66) stated that they knew in detail. A significant difference was found between the total score of the attitude scale towards using complementary therapies and the participants’ department, class, smoking status and T&CM experience (p<0.05). Conclusion: Knowledge and experience in T&CM applications positively affect the attitude towards T&CM applications. 

ÖZET Amaç: Geleneksel ve tamamlayıcı tıp (GETAT) uygulamaları, modern yöntemleri destekleyen, insan sağlığının korunmasına ve geliştirilmesine katkı sağlayan kadim yöntemlerdir. Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin GETAT uygulamaları ve bunların belirleyicileri hakkındaki bilgi, tutum ve davranışlarını belirlemektir. Gereç ve Yöntemler: Çalışma kesitseldir. Araştırma verileri 01.11.2022/ 31.12.2022 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırmanın evrenini 2021- 2022 eğitim-öğretim yılında Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesinde öğrenim gören lisans öğrencileri (n=11.975) oluşturmaktadır. Toplamda 760 öğrenciye ulaşılması hedeflendi. Veriler üç formda toplanmıştır: Sosyodemografik anket formu, GETAT uygulamalarına ilişkin bilgi ve deneyim formu ve GETAT Tutum Ölçeği. Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 20,98±1,76 (en az: 18-en fazla: 29) olup, %57,9’u (n=440) 20 yaşın üzerindeydi. Katılımcıların %62’si (n=471) kadındı. Araştırma grubunun %48,8’i (n=371) GETAT uygulamaları hakkında bilgisi olmadığını, %42,5’i (n=323) biraz bilgisi olduğunu, %8,7’si (n=66) detaylı bildiğini belirtti. Tamamlayıcı tedavi kullanımına yönelik tutum ölçeği toplam puanı ile katılımcıların bölümü, sınıfı, sigara içme durumu ve GETAT deneyimi arasında anlamlı fark bulundu (p<0,05). Sonuç: GETAT uygulamalarına ilişkin bilgi ve deneyim, GETAT uygulamalarına yönelik tutumu olumlu yönde etkilemektedir.