Cerrahi İşlemler Öncesinde Hasta Eğitiminde Sanal Gerçeklik: Kapsam Derlemesi


Görücü R., Şengör K., Ayoğlu T.

Selçuk Sağlık Dergisi, vol.5, no.3, pp.380-392, 2024 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Review
  • Volume: 5 Issue: 3
  • Publication Date: 2024
  • Doi Number: 10.70813/ssd.1328017
  • Journal Name: Selçuk Sağlık Dergisi
  • Journal Indexes: Index Copernicus, Asos İndeks
  • Page Numbers: pp.380-392
  • Kütahya Health Sciences University Affiliated: Yes

Abstract

Bu derlemenin amacı, cerrahi işlemler öncesinde hasta eğitiminde sanal gerçekliğin etkisini ve olası faydalarını inceleyerek, bu yenilikçi yaklaşımın sağlık eğitimindeki rolünü ve katkılarını ortaya koymaktır. PubMed, CINAHL, Cochrane Library, Scopus veri tabanları ve Google Akademik’de, “sanal gerçeklik, hasta eğitimi, cerrahi işlemler, ameliyat öncesi dönem” anahtar kelimeleri ile Ocak 2017-Haziran 2022 arasındaki araştırmalar tarandı. Bu kapsam derlemesinde araştırma kriterlerini karşılayan, 4 randomize kontrollü çalışma, 1 vaka kontrol çalışması, 2 pilot çalışma ve 2 olgu sunumu olmak üzere toplam 9 araştırma örneklemi oluşturdu. Cerrahi işlemler öncesinde hasta eğitiminde sanal gerçekliğin kullanıldığı araştırmalar incelendiğinde, hastalık ve cerrahi işleme ilişkin eğitim verildiği saptanmıştır. Araştırma bulgularına göre, eğitim sonrası hastaların karar verme, tedavi ve bakım sürecine aktif katılımlarının sağlandığı, anksiyete ve ağrı düzeylerinin azaldığı, memnuniyet ve bilgi düzeylerinin arttığı, erken iyileştikleri sonucuna varılmıştır. Sanal gerçeklik, hasta eğitiminde etkin, uygulanabilir ve hasta sonuçlarını iyileştiren bir yöntem olarak kabul edilebilir. Cerrahi işlemlerde hasta eğitiminde sanal gerçekliğin kullanıldığı araştırmaların arttırılması ve bu konuda hemşirelik alanında çalışmaların yapılması önerilmektedir