18. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi, Afyonkarahisar, Turkey, 25 - 27 April 2019, pp.340
Hemşirelik, kavramsal bir çatıya sahip olması, bilgi gelişimine olanak sağlayan kabul edilebilir
bilimsel yaklaşımlarının bulunması ve hemşireliğin tanımlanabilir bir felsefesinin olması
dolayısıyla kendine özgü disiplini olan bir meslektir. Her meslekte olduğu gibi hemşirelikte de
bilimsel alt yapıyı düşünce oluşturur ve düşüncenin çıkış noktası da temelini insan sevgisinden
alan felsefedir.Hemşirelik felsefesi hemşireliğin amacına uygun olarak, bireye bakım verme,
destekleme, ve rehabilitasyon gibi hemşirelik davranışıyla oluşan soyut yapılardır.Felsefe ile
eğitim arasında; doğal bağlar, mantıksal bağlar, toplumsal bağlar, kültürel bağlar ve insansal
bağlar bulunur. Bu nedenle hemşirelik, felsefe ve eğitim ile iç içedir. Eğitim sistemi planı
oluşturulurken eğitim felsefesi ışığında ilk önce hedefler belirlenmelidir çünkü eğitim sistemi
disiplinler arası bir bilim olduğu için bütünlüğü ve denetlenmesi felsefe ile sağlanır.Eğitim;
çocukların ve gençlerin gerekli bilgi, beceri ve anlayışları elde etmelerine, kişiliklerini
geliştirmelerine olanak sağlar. Eğitim kişinin doğumuyla başlar ve hayat boyu devam eder.
Eğitime, kişideki eğitim düzeyi olarak bakılırsa bir kazanç, eğitimin tamamlandığı yer olarak
bakılırsa öğrenim, milli eğitim bakanlığı açısından da disiplin ve sosyal hizmet olarak
görülebilir. Hemşirelik eğitimi felsefesini geliştirmede ilk adım, yaşam felsefesini belirlemektir
ve eğitim felsefesi yaşam felsefesi üzerine kurulur. Hemşirelik eğitiminin felsefesi hemşirelik
öğrencisinin ahlaksal, entelektüel, duygusal ve fiziksel bütünlüğünü geliştirici yönde
olmalıdır.Hemşirelik lisans eğitim programının amacı: mesleki etik ilkelerin ışığında, yaşamı
boyunca her türlü gelişime açık ve duyarlı olan her ortamda sağlıklı ya da hasta bireylere
hemşirelik bakımını yapabilen ve hemşireliğin gelişmesine katkı sağlayabilen profesyonel
hemşireler yetiştirmektir. Profesyonel hemşireler yetiştirilmesini sağlayan ve bu sebeple
öğrencilerin gelişimine katkıda bulunan dernekler (HEPDAK, HUÇEP vd.) ve programlar
(akreditasyon ve bologna süreci) bulunmaktadır. Ayrıca Türkiye’de hemşirelik eğitimi,
hemşirelik öğrencilerine Erasmus, Farabi ve Mevlana programlarının da kapılarını açmaktadır.
Sonuç olarak hem hemşireliğin hem de felsefenin temel uğraşı alanı insan ve insan yaşamıdır.
İnsan düşünebildiği sürece felsefe yapacak ve yaşamda olduğu sürece düşünebilecektir, nasıl ki
hemşirelik insanın varlığını korumak için insan yaşamda olduğu sürece var olabilecekse
felsefede insan yaşamda olduğu sürece insana ait bir uğraşı olarak var olacaktır. Hastanın,
hemşirelik bakımını bütüncü ve insancıl görüş doğrultusunda almaya hakkı olduğunu savunan
hemşireler, işlevlerini akılsal yeteneklerini, el becerilerini kullanarak hemşirelik felsefesi
ışığında ve etik değerler doğrultusunda yürekleri ile gerçekleştirirler.
ANAHTAR KELİMELER: Hemşirelik, Eğitim, Felsefe